Launch Party 2.0 - Meet Johanna Claerhout

Launch Party 2.0 - Meet Johanna Claerhout

Kun je jezelf kort voorstellen en vertellen wat voor soort kunst je creëert? Hoe zou jij jouw eigen werken en stijl beschrijven?

Mijn naam is Johanna Claerhout en ik ben beeldend kunstenares gevestigd in Brussel. Ik schilder kleurrijke, imaginaire landschappen op doek, maar ik blijf experimenteren met verschillende media, technieken en beeldtalen. Mijn creatieve proces begint meestal met het maken van digitale schetsen, gebaseerd op mijn verbeelding of dromen, die ik vervolgens gebruik als referentie voor mijn schilderijen op doek. Ik zou mijn werk omschrijven als vibrant en fantasierijk, figuratief met een surrealistische toets.


Wanneer en waarom ben je kunst beginnen creëren?

Al sinds ik mij kan herinneren teken en schilder ik, of maak ik dingen met mijn handen. Ik heb er altijd aanleg voor gehad, maar ik heb dat lang als hobby gezien omdat ik mezelf ook academisch wilde uitdagen. Pas toen ik 22 werd, besloot ik om er fulltime voor te gaan, mede dankzij een vriendin die haar eerste schilderij bij mij bestelde, waardoor de bal aan het rollen ging. Voor mij is dit nu een evidentie. Ik bekijk de wereld door een unieke bril: heel visueel, intuïtief, emotioneel en creatief. Een belangrijke factor in mijn beslissing was mijn artistieke en ondernemende familie. Zij helpen me op mijn pad met waardevol advies en enthousiasme.

Herinner jij je welke creaties – van boeken, films over muziek tot kunst – jou in je kinderjaren hebben gevormd? In welke mate ben je hierin gevormd door jouw dichte omgeving en familie?

Ik ben nooit echt de grootste boekenwurm geweest. Hoewel ik enorm gefascineerd ben door taal, verhalen, mythologie en komedie, maar dan op andere manieren overgebracht. Mijn interesse lag altijd meer bij beeldende kunst, muziek, films en de natuur. Museum-bezoekjes, concerten en verhalen over schoonheid, kunst en architectuur zijn mij met de paplepel meegegeven.

Als kind was ik onder andere gefascineerd door de wereld van Rien Poortvliet, een Nederlandse illustrator en tekenaar die prachtige geïllustreerde boeken maakte over fantasieverhalen in het bos. Naast al zijn boeken, heb ik nog steeds een beeldje van een van zijn kabouters die zich met zijn handen vasthoudt aan de rand van een van de potten van mijn cactussen verzameling.

Ik herinner me ook nog precies het moment en de emotie die ik voelde toen ik als kind voor het eerst keek naar het werk van Michelangelo, Da Vinci of M.C. Escher. Ook de opera 'De Toverfluit' van Mozart raakte een snaar bij mij. Dit gevoel had ik ook recentelijk bij 'Dune part 1' van Villeneuve en Zimmer, een compositorisch en muzikaal meesterwerk.

Waar haal jij je inspiratie uit en wie is je favoriete kunstenaar/kunst stroming? Zijn er specifieke thema’s of ideeën die je vaak verkent in je werk?

Mijn grootste bron van inspiratie is de natuur, maar ik vind ook schoonheid in alledaagse uitzichten. Deze vertaal ik voortdurend in mijn hoofd naar kleurrijke, boeiende composities. In mijn werk verken ik vaak het fantasierijke en denkbeeldige, met een vleugje absurditeit.

Natuurlijk laat andere kunst een onuitwisbare indruk op mij na. Ik kan er echt geraakt door worden en ik blijf mezelf ermee voeden. Aangezien ik ook kunstgeschiedenis heb gestudeerd, heb ik veel kunstenaars kunnen bestuderen, wat het des te moeilijker maakt om er slechts één te kiezen. Naast de klassieke kunstenaars die ik eerder heb genoemd, ben ik enorm fan van Egon Schiele, Francis Bacon, Van Gogh, Nicolas Party, Amoako Boafo, en vele anderen - dit verandert eigenlijk voortdurend.

Kun je ons meer vertellen over je creatieve proces? Hoe begin je aan een nieuw kunstwerk?

In momenten van inspiratie en creatieve explosie focus ik me op het maken van voorontwerpen of schetsen op mijn iPad in Procreate. Op dat moment vloeit het ene idee voort uit het andere en wil ik dit meteen kunnen vertalen en bundelen. Digitaal schetsen stelt me in staat om heel intuïtief mijn idee tot leven te brengen. Mijn werken komen meestal voort uit mijn verbeelding, uit dromen. Soms maak ik een interpretatie van de landschappen die ik heb gezien. Zodra ik tevreden ben met mijn compositie, perspectief en kleurenpalet, begin ik te schilderen op doek, waarbij ik meer aandacht besteed aan proportie en de expressie van mijn penseelstreken.

Welke boodschap of emotie hoop je over te brengen met je kunst?

Ik merk dat mensen vaak gelukkig worden door mijn kunst en door het kleurgebruik, maar ik denk niet dat mijn kunst altijd ‘happy’ is. Er is vaak een twist, een tegenstrijd of een bevreemdende sfeer. Wat ik wil bereiken, is mensen meevoeren naar fantasiewerelden, een kleurrijke droom. Herken je dat gevoel van verwondering wanneer je reist of zomaar op pad gaat en plotseling iets verrassends of moois ziet dat je humeur of perceptie volledig verandert? Dat is het gevoel dat ik zou willen oproepen. Nu ben ik aan het werken aan een serie schilderijen voor mijn volgende tentoonstelling waar ik meer boodschap in zie, maar daar ga ik nog niet te veel over vrijgeven.


Zijn er bepaalde materialen, technieken of stijlen die je vaak gebruikt in je werk? Zo ja, waarom?

Tot nu toe schilder ik voornamelijk in professionele acrylverf op linnen doeken. Deze verfsoort droogt vrij snel, wat me toelaat snel elementen te herwerken. Aangezien ik nogal ongeduldig ben, leek deze methode momenteel het meest toegankelijk voor mij. Wel zie ik de grote voordelen en artistieke kwaliteit in van olieverf, dus ben ik geleidelijk aan de overstap aan het maken.


Hoelang werk je aan een bepaald kunstwerk? En hoe weet je dat je klaar bent?

Dat varieert enorm. Zoals ik al zei, heb ik momenten van enorme creativiteit en productiviteit, maar soms verloopt het ook stroever. Zodra ik een idee heb uitgewerkt, kan ik een schilderij maken in een paar weken, afhankelijk van de grootte van het werk. Er zijn geen specifieke factoren die me vertellen wanneer een werk af is. Ik geloof dat elk kunstwerk altijd verbeterd kan worden, maar ik vind ook dat er kracht schuilt in het doelgericht plaatsen van een borstelstreek en er dan van durven af te blijven. Te veel uitwerking vind ik vaak het gevoel van spontaniteit wegnemen, wat ten koste gaat van de expressiviteit. Net zoals een kunstenaar een ingeving heeft om een element op een bepaalde positie te plaatsen of het een bepaalde kleur te geven, heeft die ook het gevoel wanneer een werk voltooid is. Dat gevoel is moeilijk onder woorden te brengen.


Wat wil je graag nog bereiken in de kunstwereld?

Ik ben uiteraard nog maar net begonnen, dus ik heb nog veel plannen en ideeën. Op dit moment wil ik mezelf blijven heruitvinden, experimenteren met verschillende media en vormentalen. Over een paar jaar zou ik graag een galerij willen vinden die mij kan vertegenwoordigen, zodat ik me vanaf dat moment alleen nog maar hoef te focussen op waar ik het meest van houd en het beste in ben: creëren en mensen ontmoeten. Ik hoop inspirerend werk te blijven maken en meer zelfvertrouwen te krijgen in mezelf en mijn proces, hoewel ik weet dat elke kunstenaar door een fase van zelfkritiek moet gaan bij elk werk. Ik droom ervan om in de toekomst, als ik mezelf meer bewezen heb, publieke opdrachten uit te voeren of werk te hebben in een museum. Daarnaast speel ik ook met het idee om in de toekomst een soort community op te bouwen om jonge kunstenaars te helpen, door ruimte, advies, richting en kennis aan te bieden.

Hoe zou je jouw artistieke reis tot nu toe beschrijven? Zijn er hoogtepunten of uitdagingen die je wilt delen?

Ik bewandel zeker geen gemakkelijk pad, vooral omdat het niet duidelijk is afgebakend. Toch realiseer ik me dat juist die paden het meest boeiend zijn, omdat ze ruimte bieden voor eigenzinnigheid en ontwikkeling. De vrijheid van het artiestenleven is zowel een zegen als een vloek. Voor jonge kunstenaars is er weinig infrastructuur, deels omdat ze zich er juist van afzetten. Ik merk dat het soms lastig is om te bepalen welke stappen je het best kunt nemen. Daarom probeer ik gewoon vooruit te blijven gaan, kansen te grijpen en mijn intuïtie te volgen. Ik ben enorm dankbaar voor de opportuniteiten die ik de afgelopen jaren heb gekregen. Zo heb ik een fantastische cursus schilderkunst gevolgd in Firenze, een tentoonstelling georganiseerd die veel aandacht en mogelijkheden met zich meebracht, en heb ik mijn werk mogen tonen in een vooraanstaande groepstentoonstelling in Brussel. Ook ben ik dankbaar voor het cliënteel dat ik het afgelopen jaar heb kunnen opbouwen. Sinds maart dit jaar ben ik verhuisd naar een gedeeld atelier in Brussel, wat me de professionele boost en ruimte geeft die ik nodig had. Helemaal klaar om me te smijten...

Back to blog